fbpx

Vetenskap

Det forskas mycket på havre och dess positiva egenskaper. Här kan du läsa lite mer om vad forskarna kommit fram till hittills. Vill du gå djupare så Googla bara; det kommer att dyka upp en mängd spännande forskning och fakta om vad det är som gör havre så bra.

Resistent stärkelse – prebiotika

Stärkelse är den vanligaste kolhydraten i mat. Den bryts ner relativt snabbt i kroppen och ombildas därvid till glukos. Beroende på bakgrund och inte minst hur den behandlats kan den intagna stärkelsen få stor inverkan på kroppens insulinsvar. Ur denna synvinkel är havrestärkelsen närmast idealisk då den ger en låg glykemisk belastning och därmed liten effekt på ditt blodsocker. Förutom stärkelse innehåller särskilt havre också något som kallas resistent stärkelse. Som namnet antyder påverkas den mycket mindre av de enzymer kroppen använder för att bryta ner maten. Resultatet blir istället att den resistenta stärkelsen i hög utsträckning passerar tunntarmen för att istället omvandlas av bakterier i tjocktarmen. Resultatet blir korta fettsyror som tas upp av kroppen och därigenom påverkar blodsockerreglering och insulinkänslighet positivt. Den resistenta stärkelsen i havre efterliknar i hög grad de egenskaper som kostfiber har.

Resistent stärkelse kan också betraktas som en form av prebiotika, dvs ämnen som stimulerar tillväxten av positiva tarmbakterier (probiotika). Probiotika är idag ett känt begrepp och även om det finns många olika produkter på marknaden är effekten oftast svårdokumenterad.

Beta-glukaner

Beta-glukaner har positiva effekter på kolesterolvärdet. En del av beta- glukanerna är vattenlösliga och bildar något som närmast kan liknas vid en gel när de kommer i kontakt med vatten. Denna gel har många positiva egenskaper inte minst genom sin förmåga att påverka näringsupptaget i tunntarmen, som därmed sker långsammare och bidrar till en jämnare blodsockernivå. Om ditt dagliga intag av havre, särskilt beta glukaner är högre än 3 gram, har den också en kolesterolsänkande effekt. Höga nivåer av kolesterol i blodet medför ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Fler näringsämnen i havre

Kroppen har stort behov av protein och viktiga aminosyror för att täcka behovet i olika vävnader. Detta gäller alla, både unga och gamla. Havre har stort innehåll av viktiga proteiner som i kombination med till exempel banan eller mjölk ger ett högvärdigt protein i klass med fisk eller kött.

Havre kan med andra ord vara en viktig del av det dagliga behovet hos vegetarianer eller veganer.

Havre innehåller också B-vitaminer som behövs för att kroppen ska fungera optimalt. Produktionen av röda blodkroppar, nervsystemets funktion och bildningen av kroppens DNA är några exempel.

Havre innehåller också mineraler och spårämnen (zink) som är bra för immunförsvaret, ämnesomsättningen, bildningen av DNA/RNA, med andra ord den allmänna livskvaliteten. Magnesium är viktigt för benstommen, skelettet och tänderna. Magnesium är också nödvändig för omsättningen av kalcium och behövs för hjärtats, musklernas och cellernas funktion.

Järn finns i blodets hemoglobin och de röda blodkropparna. Järn behövs för syretransporten från lungorna till kroppens vävnader. Järnbrist är den vanligaste mineralbristen i världen. Den är framförallt vanlig hos kvinnor.

Havre innehåller också fleromättade fettsyror. Fleromättade fettsyror är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar samt ökar insulinkänsligheten.