fbpx

Om havre

Det som är bra med havre förutom att den har en karaktäristisk och god smak är att den är bra för din hälsa. Havre är vårt mest näringsrika sädesslag. Se här på några av fördelarna:

Håller dig mätt

Havre ger en låg glykemisk belastning, vilket innebär att du får en långsammare blodsockerhöjning och ett lägre insulinpåslag efter en måltid bestående av havre jämfört med t.ex. vete. Den bidrar därmed till att hålla blodsockret på en jämn nivå, till en hälsosammare fettomsättning och lägre blodfettsnivåer. Havre innehåller dessutom nyttiga fibrer som håller dig mätt länge och minskar ditt sockerbehov.

Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar

Havre är bra för blodkärlen och sänker ditt kolesterolvärde. Den skyddar därför mot hjärt- och kärlsjukdomar. Allt tack vare betaglukaner, avenanthramider och lignaner! Det finns en hel del forskning som visar den positiva effekten av dessa ämnen!

Havre är dessutom en av få livsmedelsråvaror som fått ett närmast medicinskt erkännande av FDA, den amerikanska motsvarigheten till Läkemedelsverket, på grund av sin kolesterolsänkande effekt (under förutsättning att den mängd havre du äter per dag innehåller minst 3 gram betaglukaner).

Bra för matsmältningen

Havre är tack vare sitt höga innehåll av B-vitaminer, magnesium, järn, fosfor och zink en av våra mest kompletta näringsämnen, något som är extra viktigt för exempelvis vegetarianer (men självklart bra för alla).

Bra när du idrottar

Tränar eller idrottar du mycket bör du också äta havre, eftersom havre hjälper kroppen att fylla på musklernas reserv av glykogener – kroppens eget bränsle.

Naturligt glutenfritt – bra för känsliga magar

I Sverige beräknas en till två procent av befolkningen ha celiaki, en kronisk sjukdom där tunntarmens slemhinna är inflammerad. När en person med celiaki äter gluten (som finns i vete, korn och råg) skadas tarmluddet, vilket gör att förmågan att ta upp vitaminer, mineraler och andra näringsämnen minskar. Celiaki kan inte botas. Behandlingen går ut på att äta glutenfri kost resten av livet.

Under de senaste årtiondena har det skett en ökning av celiaki i Sverige och flera andra västländer.

Tillhör du den grupp som känner sig drabbad är det viktigt att bli diagnostiserad. Klart är dock att många som känner sig drabbade upplever en förbättring när gluten – möjligen också laktos utesluts ur kosten.